tisdag 18 november 2008

Stor kille

5185 gram och 58 cm enligt BVCbesöket idag! Jag som var orolig för att han inte gått upp alls sista veckan... Så kan det gå! Pratade med sköterskan om det kunde vara dags för smakportioner eller gröt eftersom jag var rädd att mjölk inte räcker riktigt längre men hon tyckte att vi skulle vänta lite och uppenbarligen klarar han sig med bröstmjölk så... Men han börjar se lite sugen och intresserad ut. När jag äter granskar han mig intensivt och smackar lite och nånstans har jag läst att man ska passa på när de är intresserade. Det pratade sköterskan om också och tydligen är det så att om man väntar för länge kan intresset gå över och då blir det ofta svårare att få dem att börja äta. Det är mycket att tänka på! Extra knepigt tänker jag när man har en prematur - hur mkt ska man korrigera egentligen? Överallt är det olika tycker jag att det verkar som. Någon säger att mat kan man ta i faktisk ålderstakt och vår sköterska sa "han är ju så liten" och pratade om tarmmognad. Hm.

Och just det: Grattis Nils 5 hela månader idag!! Hurra hurra hurra hurra!!! De mest fantastiska 5 månaderna i våra liv...


Älsklingen 1 dag gammal och idag - 5 månader


1 månad uppe till vänster

4 kommentarer:

Ingela sa...

Grattis stora Nils på 5 månaders dagen!!!

Vilken fin vikt och längd han har nu, vad roligt!

Det låter som att det är dags att börja med smakportioner, jag skulle inte kunna hålla mig! Hi hi :-) Enligt BVC där jag går, (på MamaMia som har stor erfarenhet av prematurer) kan man börja med smakportioner när barnet är ca 5-5½ månad (icke korrigerat) och om det verkar intresserat.

Ida har ju börjat med smakportioner som du läst på bloggen och det går så där...Hon är måttligt förtjust. Men så är det i början. Vi tar det lugnt och låter henne smaka på lite lite potatis.

Kramar
Ingela & Ida

Ingela sa...

Mamman som jag träffade på föräldraträffen och som var på neo samtidigt hette Alva. Dottern föddes i vecka 34 el. 35 tror jag. De var inte så länge på neo, 11 dgr tror jag. De bodde i familjerum samtidigt som vi (precis innan vi fick åka hem) och vi träffades en del eftersom vi höll till i köket mycket! :-)

Hoppas ni får en fin dag!
Kram

Anonym sa...

GRATTIS NILS!!!!

Å tack för tummhållningarna ;-)

Kramkram

Lisa Christensen sa...

Grattis stora Nils! :) Skönt att han går upp bra i vikt.
Kramar
Lisa & Julie