måndag 1 december 2008

Händelserik helg

Nils och H har spenderat en dag själva! I lördags var jag på julmässan i Kista med min mamma. Det var mysigt och trevligt att göra något själv - iaf en liten stund! Jag klarar inte att vara borta för länge.. :) Matningen under tiden jag var borta hade väl gått sådär. Han gillade inte flaskan längre och innehållet verkade smaka illa sa H. Vi provade med både färskpumpad, fryst/upptinad bröstmjölk och ersättning. Hm, hur ska det bli då på fredag när jag ska på julbord med jobbet?! Lite nervöst är det allt att sticka hemifrån med maten. På kvällen kom Lillebror och Carin och bakade pepparkakor och lussebullar. Jättemysigt och det luktar fortfarande juligt och gott i lägenheten! Jag bakade inte så mkt, Nils ville mest bara ligga vid mitt bröst hela kvällen. Helt okej - jag hade saknat honom också!
Första advent var vi hos min mamma och åt risgrynsgröt och julskinkesmörgåsar. Sedan var det saffranskaka också enligt tradition! Mysigt fast Nils sov nästan hela tiden. Han somnade i vagnen när vi gick (det gör han alltid) men sedan fortsatte han sova när den parkerades inne hos mamma/mormor, vilket aldrig händer annars. Och sen sov han i 3 timmar sammanlagt till allas förtret.

Idag har det varit föräldragrupp igen. Det handlade om smakportioner och mat den här gången. Det känns som att det börjar bli dags och det är så spännande! Vilken dag som helst nu... Han verkar ju intresserad när vi äter och har dessutom börjat krångla vid amningen. Skriker och trycker sig bakåt och vill inte ha... det enda som hjälper är att vänta ut honom. Tionde gången typ brukar det funka eller ibland inte alls. Idag åt han inte ordentligt förrän halv fyra efter morgonamningen. Känns inte sådär jättekul...

Oh vet ni - jag har inte tagit ett enda kort på 2 dagar! Konstigt...
Vi som t o m hade lite fika hemma hos en av mammorna idag... Det var lite synd men det blir fler gånger!

Och, stor händelse idag: När jag åt lunch, med Nils i knät som vanligt, så kom nästa steg i utvecklingen. Eftersom han har börjat greppa efter saker så börjar jag lägga fram lite grejer till honom. Vid lunchen tog jag fram en liten Tummen-docka och höll den framför honom och han tog tag i den och förde den till munnen och smakade på den!!!! Min stora fina bebis!!!! Han tuggar intensivt på sina fingrar och har sett sugen ut på leksakerna nån vecka nu, hihi.. Han kan han!

Inga kommentarer: