tisdag 30 december 2008

Snart nytt år

Året då vår Nils ska fylla 1! sa nån idag. Hjälp! tänkte jag, det är mindre än ett halvår dit! På ett sätt känns det inte riktigt som att det är hans födelsedag. Fast det är ju hans riktiga födelsedag... fast ändå inte. Svårt det här med korrigerad/okorrigerad (riktig/låtsas-ålder som vi skojar om). Han föddes ju den 18 juni - det vet jag, men...
På ett sätt föddes han när vi kom hem från sjukhuset, ett annat när vi blev helt utskrivna och på något sätt alldeles nyss. Nu när jag har smält mycket av det som hänt. Det slog mig att jag inte längre sörjer, saknar och grämer mig över magen och graviditeten utan bara njuter av att HAN är HÄR nu! En liten, underbar människa och person! Vilken personlighet han är! Ser till att tala om vad han tycker och håller folk sysselsatta minsann! Och förtrollar oss alla med sitt pratande och sina busiga leenden som ibland sitter långt in - man får inget gratis av den här lilla gossen! Men som hans mormor sa: när man väl får ett leende då... smälter man och blir alldeles till sig! Förälskad var ordet säger jag!

Julen var härlig! Vi blev lagom bortskämda allihop med god mat, trevligt sällskap och fina paket! Nils fick (bland annat) böcker, kläder - bl a annat en fantastisk adidas-ziptröja i rött och vitt av sin moster och en vit skjortbody till nyår av mormor, tallrikset, bestick, en pingvin som sjunger "We wish you a merry christmas" (blir nog populär nästa jul skulle jag tro!), påslakanset, en hemstickad Pippitröja, diverse fina och bra leksaker och pengar som vi köpte ett babygym för... Härligt!!
Vi har träffat lite mer folk och åkt runt lite efter själva julafton med och i söndags sa han ifrån, då hade det blivit för mycket. Han sov dåligt och var lite grinig. Nu har vi tagit det lite lugnare och det verkar vara bra!

Nils äter gröt nu! Potatis var ju som bekant ingen höjdare så vi testade gröt! Mums!! =)
Han hade dålig viktuppgång till förra veckan så vi och BVCsköterskan funderade på om han kanske behöver lite mer än mjölk nu. 150 gram upp på 8 dar idag så det är ju bra! Ska öka lite från smakportion nu då det verkar gå bra och även lägga till lite katrinplommonpuré för magen. Det är så roligt och han är så söt när han lapar i sig gröten och smaskar! Sötskrutten!

Ska ladda över veckans bilder från kameran. Uppdaterar strax!

2 kommentarer:

Ingela sa...

Vilken härlig jul ni haft!

Jag fascineras över hur lika våra barn är i sättet: Ida sa också ifrån genom att hon inte kunde varva ner, var grinig osv. när vi hade träffat lite för många och flängt runt.

Kul att Nils gillar gröt! Katrinplommon verkar funka för Idas mage, hoppas det funkar för Nils också.

Önskar er ett gott nytt år!

Kram!

Lisa Christensen sa...

Vilket år det har varit - 2008! Nils är så söt på bilderna. Vi ser verkligen fram emot att ses när vi kommer till Sverige!

Hoppas ni får ett underbart 2009!

Kramar