onsdag 10 december 2008

Nya rutiner?

Idag har varit en lugn dag. Mysig morgon och sedan kom min mamma hit med lussebullar så vi fikade och tog en promenad. Hon påstår att Nils log jättestort när hon tog på honom mössan, fast han var trött; kan det vara så att han på mågot sätt förstår att det betyder ut och sova i vagnen?!
Efter promenaden mötte vi upp ett par kompisar. En lustig historia - jag och mamman (S) gick på samma gravidyoga i våras och hon skulle ha E en månad tidigare än jag skulle ha Nils, dessutom jobbar våra mammor ihop och sedan sågs vi på Danderyds neoavdelning... Det var mycket märkligt. Att vi båda två fick så mkt för tidigt! Vi har hörts lite och setts ett par gånger under hösten. Roligt att se hur de växer och utvecklas små sötisarna, även om E är rätt mycket större än min lillkille :)
Igår var vi på babymassagen igen och den här gången ville han vara med nästan hela tiden!! Det var bara när han skulle ligga på mage så jag kunde massera ryggen som han protesterade. Han är ju rätt så bestämd! Och i slutet när vi tar upp barnen och vaggar lite till en lugn visa blev han också sur, han verkar inte gilla barnmusik. Det var samma sak här hemma för några dagar sedan. Hm.... Hur ska det bli då? Jag som ääälskar sånt!

När vi ändå var nära BVC kikade jag in till vår sköterska och vägde honom: 5610 gram. Upp 160 g på två veckor. Helt okej tydligen, han ligger fint på kurvan men jag blir lite nojig och nervös att han inte får i sig tillräckligt. Det går nog aldrig över. Sköterskan sa också att ju är van sedan i somras att han går upp så snabbt, men så behöver det inte vara längre och han ser så fin ut som hon sa. Jag blir lite full i skratt, tänk vilken rundis han var i somras! Han var ju absolut störst av de små prematurerna vi kunde jämföra med. Då trodde vi att han skulle vara en liten tjock bebis hela tiden men icke... Favorit "Peter Harrysson"-bilden från 27 juli.
Så här såg han ut igår. Lekte med kameran igen och upptäckte nya funktioner. Har varit sugen på svartvitt så jag blev överlycklig när jag insåg att det går att ta med vår kamera!!! (Även sepia och "vivid colours".)
Idag har jag också tagit tag i det här med smakportioner och lagat till en laddning med potatis och en med morot så snart ska här smakas mat! Kanske imorgon...
Det blev rätt mycket av 3 stycken av varje:

Nu är han en ledsen bebis :( Var samma sak igår vid läggdags fast det var senare då. Lilla gubben! Det gör så ont i hjärtat när han är ledsen!!
Tänkte börja försöka med tidigare läggning, 21 ca istället för 23... Innan har han fått på sig pyjamas runt åtta, varvat ner och legat i sängen och tagit det lugnt runt tiotiden när vi borstar tänderna och så, ätit och så somnar han för natten vid elva. Det börjar kännas sent och dessutom vill han gärna sova till 10-11 på förmiddagen och då försvinner så stor del av dagen. Själva nätterna går bra, han sover 3-4-5 timmar i sträck och äter lite och sover vidare så det borde funka att skjuta på det. Om han somnar nio kan han ju ändå äta vid elva utan att det stör mig så mycket, men så kan vi gå upp vid 9 och han kan vara vaken, förhoppningsvis, på förmiddagen, sova runt lunch, vara vaken, sova eftermiddagslur, vara vaken när H kommer hem och.. Ja, ni förstår. Bra tanke väl? Önska oss lycka till....

1 kommentar:

Ingela sa...

Stockholm är litet! Jag och Lisa hade ju varit inne på varandras bloggar men det var inte förrän efteråt, efter att vi kom hem från Neo som jag kom på det! Lustigt!

Vad mysigt med massage!

Ida somnar väldigt olika på kvällarna, ibland 21 ibland 23 osv...ska försöka införa lite rutiner i jan-feb när hon är 4-5 månader korrigerat.

Hur går det med apnélarmet? Fellarmar ert mycket?

Kram