söndag 1 november 2009

Snorunge!

Hjälp! Min bebis är förkyld!! Det är helt hemskt. Min fina, goa, glada Nils är hängig, snorig och hostig! Jag får lite panik nästan, det är så det kryper i mig - jag vill bara gör ALLT för att han ska bli frisk. NU! Men det finns ju inte så mycket att göra... Nässpray och pussar, lite te (det är väl inte farligt??!!) och sömn... Känner hur förfärligt o-bra jag är på sånt här! Jag blir hönsig direkt! Nyss när han vaknade till och hade svårt att komma till ro igen lade jag mig med honom halvsittandes i vår säng och så somnade han bredvid mig med huvudet lutat mot min sida. Jag blir nästan gråtfärdig - han är så fantastisk och så perfekt! Och jag orkar inte riktigt att han ska vara sjuk... Tänkte tillbaka på neo. Det har nog satt djupare spår än jag kan ana. Samtidigt som jag känner mig lite fånig över att jag stressar upp mig över en förkylning (han har f ö inte ens feber) så försöker jag vara snäll och tillåtande mot mig själv. Det är väl inte så konstigt, och jag får tycka att det är jobbigt! Sen får folk tycka att jag är larvig hur mycket dom vill. Och jag vill inte höra att "jaja, vänta bara tills han börjar på dagis, då..." Jag vill inte att han ska det då. Jag står inte riktigt ut med tanken på att han ska vara sjuk mest hela tiden. Han har haft små förkylningar förut (trodde vi...) men inget riktigt i närheten av det här. Snorig men knappt påverkad. Det här är en riktig! Han hostar t o m lite ihåligt och då - p a n i k! Tänk om han slutar andas..... Hur ska jag kunna sova inatt?! Inget larm eller monitorer. Bara okunniga föräldrar... Det började i torsdags men fram tills nu har han kunnat sova ostört iaf. Nu blev det ytterligare en dimension jobbigare. När ska man ringa och be nån lyssna på honom?!


Innan sjukdomen: Busig och kladdig som vanligt! Nu är det slut med gröt. Fil och havrefras är det som gäller! Emellanåt lyckas han t o m äta en och annan med sked!





Lite roligare saker finns också att berätta som tur är! :) Jag blir ju dagligen förundrad över hur stor han är och hur mycket han lär sig och utvecklas hela tiden! Nuförtiden kan han bygga torn med klossar (läs: lägga en kloss på en annan), stoppa ner klossar och andra föremål i lagom stora hål, häromdagen stoppade han t o m ner ett sugrör i öppning på en Ramlösa-burk (!), och han slickar av smöret från smörgåsen! Som stora killar gör! Haha! Och så drog han med fingret i smöret och slickade av det, så gullig och en sån där typisk barn-i-den-här-åldern sak att göra.

Han pratar jättemycket och härmar en massa ord (ljud). Imorse lät det som "jag älskar dig" och ni förstår... Hjärtat spricker ju nästan! Han säger iaf verkligen 'fisk', 'slut', 'Titt-ut', 'kaka' och så mamma, pappa, hej, och så. Ibland något liknade puss, gott, macka (?), dricka.


Nyfunnet intresse, "dega", fast han smakade för mycket på trolldegen så vi väntar nog lite till nästa gång!


I fredags tog han sig förresten ner från stående mot soffan till golvet med hjälp av lite kortare avstånd i form av kuddhög! Sån duktig kille! Vi var hos sjukgymnasten i torsdags och det var bra. Ska tillbaka varannan vecka nu och så ska vi kolla upp massage och hoppas att det hjälper lite till!



Det var synd att den här bilden blev så suddig, men det är lätt hänt när man tar kort i farten.. Lillmorbror Linus var hos oss häromdagen och då passade Nils på att ta med honom på promenad...

4 kommentarer:

Ingela sa...

Oj så lång Nils verkar ha blivit, ser riktigt ståtlig ut! :-)

Det ÄR jobbigt när ens barn är sjukt, oavsett om det "bara" är en förkylning. Något som hjälper mig när Ida är sjuk/förkyld är att tänka på att hon blir bättre för varje timme som går (eller: för varje timme som går är det närmre ett tillfrisknande) och hon måste tyvärr bli sjuk för att hennes immunförsvar ska bli bättre. Finns inga genvägar till det, hur mycket man än skulle vilja.

Om du/ni känner er mycket oroliga, ring till BVC eller åk till er husläkare så kan de lyssna på Nils lungor och höra hur det låter. Att gå med de små till en vårdcentral kostar ingenting och hellre gå en gång för ofta än en gång för sällan. Det jag menar är att man ska utnyttja den vård som finns speciellt om man känner sig orolig och speciellt med den bakgrund som ni och vi har med prematurfödsel. En läkare kan ju också lugna en genom att konstatera att förkylningen inte har påverkat lungorna etc.

Jag hoppas Nils kommer må bättre riktigt snart.

Krya-på-er-kramar från oss

Lilla Anna sa...

Hej!
Tack för senast, det var såå roligt att hänga lite igen!!! =)
Tråkigt att prinsen fortfarande är dålig,håller absolut med föregående talare, gå till vårdcentralen och kolla om du är orolig! Om så bara för att du ska få lite sinnesro. Det är så jobbigt att gå och vara orolig. Hellre kolla en gång för mycket än för lite. Det är en mammas rätt att vara hönsig, tänk vilken tur din son har som har en så bra mamma som bryr sig så mycket om honom!=)
Styrkekramar i massor från oss alla!
//Anna

Fii sa...

OJ! Vad stor han blivit! Det e ju en riktigt liten människa nu! :) Tokigt hur fort dom växer! Hoppas på att få komma förbi och säga hej när jag kommer upp till sthlm över jul sen!

sänder massa kärlek och kramar till er sötnosar!

puss!

Lisa Christensen sa...

Hoppas att Nils mår bättre nu! Förstår din oro, det tar nog tid för oss att inte känna oro efter allt vi har med oss i bagaget med prematur födsel. Men förhoppningsvis bli han bara lite snorig. Han kanske har samma sak som Julie hade för en vecka sedan. Hon var också snorig, men utan feber.

Nils ser jättestor och fin ut på bilderna! :) Vad tiden går...

Pussa Nils och säg att han ska krya på sig!

Många kramar från oss