onsdag 13 maj 2009

Stökig dag!

Nils har kinkat lite med maten i nån dryg vecka vilket jag i n t e uppskattar. Även om det bara har varit vid något mål om dagen så blir jag livrädd att han inte ska få i sig allt han behöver, gå ner i vikt eller något annat hemskt (som jag inte riktigt vet vad det är, men...). Jag vet egentligen att det inte är någon fara. Han äter när han väl blir hungrig och om inte annat så äter han alltid gröten (frukost och kvällsmål) men det är iaf påfrestande. Idag har det gått bättre igen och det känns skönt! Man har väl själv dagar eller perioder då man är mindre hungrig och sugen av olika anledningar... Han har nog haft fullt upp med annan utveckling. För någonting har hänt. Det är vi överens om alla som träffar honom ofta. Han är annorlunda i kroppen, mjukare men ändå stadigare, rör sig på golvet på ett annat sätt och vill mer där. Han sitter jättebra. Han pratar med nya ljud och på ett nytt sätt. Långa haranger med olika melodier bland annat. Fast han har pratat så han blev hes :) även volymändringar övas flitigt nämligen! Och han är bara såååååååå häftig!

Frukost är favoritmålet iaf (som mammas!) Han äter en hel portion gröt och så blir han överlycklig över smörgåsen och äter ungefär en halv brödskiva med smör eller Philadelphia. Det är så mysigt för nu äter vi frukost ihop på ett annat sätt. I morse suktade han efter min stora smörgås och han brukar få ta en tugga ibland för att öva det också. Det var bara det att idag tog han hela mackan... Busungen!
Idag var vi på 8-månaders (korrigerad ålder) -kontroll på BVC och vägde: 8335 gram, mätte: 69 cm, kollade om han skelar: nej, och pratade allmänt om hur han är. Sköterskan tyckte att det låter som att han ligger bra till för en 8-månaders och att han verkar utvecklas normalt och bra. Skönt det! Och så tyckte hon förstås att han är go som alltid! :) Hon hade fått pappren av läkarna från sjukhusbesöket förra veckan och jag fick titta på vad de hade skrivit. Neurologen hade beskrivit Nils som en "förnöjsam pojke"! Sött ord och helt sant konstaterade jag och sköterskan. Inte att vanligt använt ord men träffande! Kul! Förresten så sa sköterskan på BVC att hon inte tyckte att det här med hans spända muskler verkar påverka hans motoriska utveckling alltför mycket. Tack för det! Det tycker inte vi heller! Kolla bara vad jättefint han sitter nu! Imorgon ska vi förresten till sjukgymnasten igen... Mamma följer med tack och lov!!Bilden är från vårt lilla besök hos min Jessica som är sjukskriven och hemma med sin lilla mage. Mysigt att träffas även om hon inte är jättepigg. Lider med dig gumman men tänk vad för härligt som kommer i slutändan!! Om 12 veckor typ! ;)


Imorgon när vi är på sjukhuset ska vi hälsa på en annan kär vän som ligger där och inte har mått toppen, men nu är på bättringvägen. Hon har sin lilla bebis med sig på sjukhuset också och det ska bli roligt att träffa dem, även om det hade varit ännu roligare om hon mådde bra och var hemma men men!
En tanke också till ytterligare en vän, som är inlagd med sin lilla dotter som har fått nån riktig känga av olika bassilusker.. Inte roligt men på bättringsvägen även där som tur är!! (Vad är det med min omgivning? Inget mer nu för det orkar vi inte! Ta hand om er allihop!!!)

Lilleman sitter duktigt i köket bland alla sina leksaker....



Och häromdagen hade vi den stora äran att få låna kompisen Leon en stund. Det var så mysigt och de är såååå söta grabbarna bus! De leker lite mer nu och verkar ha roligt tillsammans... tänk vad stora de börjar bli!
Snillen spekulerar:
Nöjda!
Sist men inte minst hade vi en supertrevlig eftermiddag idag med min mamma, bl a med fika på outlet och då fick jag en riktigt kram och puss av ljuvliga lilla sonen! Nästan så jag var tvingar att gråta en liten tår. Det är ju så underbart! Galen kärlek! Älskade älskade lilla skrutt! Och snart har han funnits i vår värld i ett år...

2 kommentarer:

Jessica sa...

Åhh det var så mysigt att ha er här!! Kände att ni bättrade på mig energi helt fantasktiskt :-)

Lycka till på KS!

TantChristine sa...

Jag tycker verkligen att han ser så mycket stadigare ut på bilderna. Jag har ju inte träffat er sedan strax innan DACKEFEJDEN men oj, enligt bilderna händer det nya grejer för varje ny bild jag ser!
Jag älskar Nils blick på Leon på understa bilden. Han ser verkligen nöjd ut, och blicken är helt underbar!

Krya på sig till alla vännerna.... Med mig är det bättre än på mycket länge iaf, så ni vet det.
Massa massa massa kramar från mig, och syrran + N som är på besök. Wünderbar!