söndag 5 juni 2011

Lite jobbigt

Idag har Nils varit hårdhänt mot sina småsystrar. :( Det är nog förresten Alva som fått all skit... Några smällar på huvudet, vift med kläder i ansiktet och en flygande leksak... Det är verkligen inte roligt! Ett par gånger har det gjort riktigt ont så hon har blivit jätteledsen! Jag antar att det hör till och minuten efter gullar han med tjejerna och säger att de är såå gulliga. Det värsta är att vi inte riktigt känner oss säkra på att han fattar hur fel det är. Han är inte helt mottaglig för tillsägelser just nu. 3-årskrig här hemma allt som oftast.

Vad gör man??!!

1 kommentar:

Lisa Christensen sa...

Vi har ju också haft det problemet och jag har inte så mycket bra råd att ge tyvärr förutom att ge storasyskonet extra uppmärksamhet. Nu när du ammar är det ju inte så lätt, men sen kan du kanske hitta på något med Nils på tu man hand. Jag märker att det för Julies del i alla fall ofta handlar om att hon söker uppmärksamhet. Vi försöker förklara för Julie att det gör ont på Emil och hon VET att hon gör fel. Hon är bra på att säga förlåt, men sen gör hon det igen... När Emil var riktigt liten lämnade jag dem aldrig ensamma tillsammans. Sedan blev han lite större och robustare och nu ger han själv igen. Det verkar väldigt vanligt och nästan omöjligt att undvika att storasyskon gör så här. Även om de älskar sina småsyskon blir de nog lite svartsjuka emellanåt. Men man märker man hur mycket de tycker om varandra och hur roligt de har! Jag är så glad över att ha flera barn och se vilken glädje de har av varandra - trots bråken.

Lycka till!

Kramar