tisdag 24 maj 2011

5 veckor

Igår fyllde våra numera inte såå nya familjemedlemmar 5 veckor. De börjar kännas som en riktigt naturlig del av familjen och det mesta flyter på. Nils är riktigt trotsig och bråkar med oss om ALLT hela tiden, men vi hoppas att det ger sig snart... Stackars Henrik får ta de mesta och största smällarna. Än är lilleman snäll mot systrarna iaf.

Vi var på BVC igår för vägning och mätning och, precis som vi trodde, har Elsa gått om i storlek nu! Hon äter länge och mycket och kräks väldigt sällan så nu stoltserar hon med 3875 gram och 53,7 cm vilket ger en uppgång på 465 gr sedan sist (!). Alva däremot är jag lite bekymrad för... Hon kräks massor och äter kort och intensivt, med halvslarvigt grepp ibland, vilket ger gaser och ont magen så hon skriker och gör av med en massa energi... :( Hon hade gått upp, men inte så mycket. 3720 gram mot 3560 förra torsdagen (10-11 dgr sen alltså)= 160 gram och det är önskvärt att de går upp 150-200 i veckan. Lite mer koll på henne nu och om kräkningarna fortsätter vara besvärliga och rikliga ska vi ge nån ersättning som lägger sig som gelé i magen och stoppar. Helst inte säger jag, det räcker med Minifom och Sempers magdroppar...
Måste ta och fixa lite nya bilder. De har vuxit rätt mycket!

Vi var en tur in till stan med mormor igår. Nils behöver sommarkläder och jag skulle ha en solhatt och några bra byxor. Vill ha "shorts" som går under knät eftersom han kryper men utan hårda sömmar och ja... inte helt enkelt. Hittade mjuka jeans på Pop tillslut och fyndade KikKid-knickers på Tradera som borde komma idag redan! En grön solhatt från Villervalla blev det till honom också, efter många om och men. Allt var slut i hans storlek! Solhatt till tjejerna hittade jag inte. Eller, jag hittade en fin på H&M men inte i rätt storlek så jag får kika vidare. De fick iaf varsin http://www.blogger.com/img/blank.gifPop-filt som jag har tänkt köpa länge, de är så bra!

Bästa stoppet på dagen var på BabyRevolution vid Kungsholmstorg. Superfin, genomtänkt och mysig affär/café med underbar personal! Vi åt lunch och ammade... Caféet är stort med plats för både vagnar och mammor och barn. Perfekt!! Stor hiss också där t o m vårt slagskepp går in! Klart värt ett besök för alla som bor i Sthlm, eller hälsar på...
Tjejerna fick varsin fin badcape från Småfolk av mormor. De spanade vi på för några månader sedan när vi var där... finfina är de!

Känns skönt att "återvända" till normalt liv och ge mig ut lite. Har missat att det blivit sommar... Som sagt; solhattarna var redan slut och jag ligger verkligen efter! Skönt också att veta att det går att ha vagnen med. Den gick in i alla hissar vi provade och var inte alltför mycket i vägen på pendeln...

Inga kommentarer: