tisdag 8 juni 2010

Jag har hittat en massa nya, fina, intressanta bloggar att följa den senaste tiden. Så nu är jag sugen på att skriva själv igen. Jag har haft lite svårt att ta mig för och bestämma mig för hur jag ska vinkla den här bloggen framöver. Jag tar för få bilder nu och har varit ännu sämre på att ladda över de jag väl tar för att dela med mig av... Nu är det snart sommarlov och då ska jag och Nils-hjärtat njuta av ledighet och mysiga dagar tillsammans! Jag saknar honom! Konstigt hur man kan göra det när man ses varenda dag. Det måste innebära att det är för lite helt enkelt! Älskade lilla finaste gubben! Han trivs bra på sin förskola och vi är också nöjda men jag vill ändå träffa honom mest!!

Våren har varit intensiv i mycket. Sjukgymnastik och bad och läkarbesök här och där, mycket jobb och mycket vardag. I början av maj fick vi träffa neurologen igen och hon diagnostiserade nu Nils problematik som en lätt CP-skada. Ingenting som försvinner men inte heller något som blir värre, som hon sa. Han kommer att lära sig gå, springa, hoppa och cykla och allt det där - det tar bara lite längre tid. Även om vi har vetat om det, egentligen, så krävs det några nya tankebanor och accepterande av situationen. Vi kan inte säga att vi är överförtjusta, klart man vill att ens älskade barn ska ha det lätt för sig, men det här är läget och vi gör vårt bästa i situationen! På plussidan ligger nu iaf att han ska få en magnetröntgen så vi förhoppningsvis får lite svar. Han blir noggrant uppföljd enligt ett specifikt program och vi ansöker om vårdbidrag så jag kan jobba deltid för att hinna med alla besök och träning. Alla nöjda och jag lyckligast som får några fler heldagar med sonen!

Det kommer mera så småningom. Vi landar fortfarande och jag plöjer bloggar och tankar från andra med barn med olika funktionssvagheter/hinder/nedsättningar. Bara en sån sak - vad ska man kalla det? Hur politiskt korrekt och hur tydlig kan/orkar man vara? Vi funderar och lär oss... Tänk vad bra att folk bloggar så jag får ta del av andras verkligheter och liknande situationer. Vi känner inte direkt så många på nära håll! En favorit (som jag hoppas tycker det är okej att jag länkar) är smulgubbe.se som känslosamt men rakt skriver om sin krigarprinsessa. Tack!

Mönstret har f ö kommit i lådan och jag längtar efter att få sätta igång!

4 kommentarer:

Smulgubben Towe sa...

Givetvis är det okej att länka!

Varmt välkommen till bloggvärlden.

Ingela sa...

Åh finaste Nils! Vi tänker på er, mer än så förmår jag inte skriva just nu.

Varma sommarkramar från oss

Ingela sa...

Jo, jag kom på en blogg, som skrivs av en mamma vars son är prematur och har en cp-skada: http://miraclestakeplaceeveryday.wordpress.com/

Bloggen handlar om Neo född 16v för tidigt 2007.

Kramar

Lisa Christensen sa...

Jag förstår att det måste vara ett tungt besked som tar tid att smälta. Precis som Ingela har jag svårt att finna ord för det känns som om allt bara skulle kännas platt och dumt och jag vet egentligen för lite om diagnosen för att komma med några kvalificerade kommentarer.

Det enda jag vill säga är att Nils är otroligt fin och att ni är världens bästa föräldrar! Jag känner mig övertygad om att all er kärlek och allt ni gör kommer att betyda otroligt mycket för honom och hans utveckling!


Kramar och tankar från oss